lalaelin

En blogg om mitt liv som ung tjej i en småstad med drömmar om stora världen. Gillar: Shopping, kaffe, kompishäng, resa till nya platser, ärlighet och samhällsfrågor. Ogillar: Stress, inställda planer, ensamhet och Sverige Demokraterna. ÄLSKAR: Havet, familjen, mina vänner och Australien.. Kommer skriva om det mesta och lite till. Puss :) :) :*

2014 - a beautiful mess

Kategori: Allmänt

Så, då var vi där. Sista dagen på året 2014. Tänkte skriva ihop en liten årsresumé. För mig är årsskiftet något fint och viktigt. Att sammanfatta det gågna året och sätta sig ner och reflektera över det är både intressant och lärorikt. Man funderar på vad som var bra och dåligt och kan försöka applicera det positiva på nästa år, och kanske har idéer på hur man undvika att göra om misstag. Here we go!
 
Året firades in i tunna kläder på Botanic Garden i Sydney med en fantastisk utsikt över fyverkeriskådespelet vid Operahuset och Harbor Bridge. I janurai och februari reste jag sedan till olika platser längst östkusten, till exemel Cairns, Stora Barriärrevet, Brisbane, Stradbroke Island, Morriton Island, Surpers Paradise och Byron Bay. Det jag minns mest från denna tiden är helt klart Stradbroke Island och Anindra, en kille som blev min första riktiga kärlek. Insåg när jag träffade honom att jag aldrig, på riktigt, hade varit kär förut! Men som alla vet så ligger eufori och djup sorg nära varandra i kärlek, så när jag var tvungen att lämna honom för att åka hem till Sverige var det som att sätta en kniv i hjärtat.
 
När jag kom hem började jag direkt jobba på VIAB, en platsindustri där jag var montör. Timmarna gick ganska segt, men jag hade roliga kollegor och trivdes ändå bra. I början låg min arbetsmotivation i att jag skulle tjäna pengar så att jag kunde åka tillbaka till Australien och Anindra.. men efter några månader insåg jag att det rätta för mig var att stanna i Sverige. Jag ville verkligen uppleva den svenska sommaren och dessutom kom jag närmre alla mina vänner under våren, så jag hade sååå mycket att förlora är i Sverige att det inte var värt resan för en kille. Det är nog den största och viktigaste lärdomen nånsin: Man tror att livet är över om man inte får vara med personen man är kär i, jag trodde verkligen aldrig att jag skulle bli lycklig igen - MEN, det blir man! I'm a living proof :)
 
Under sommaren jobbade endel på VIAB, men jag hann även med massa nöjen!! Midsommar med massa folk hos LInnéa, väldigt mycket SSU aktiviter, Stockholm i två nätter med Elin, reste till Franrike (Nice), Monaco och Italien med familjen (heeelt kär i Nice!!), Bråvalla-festivalen med min kära bror, Vallägret på Bommersvik. Och massa häng med kompisar! Väldigt rolig (men lite stressig..) sommar. Så till mig själv att tänka på nästa sommar: TA'T LITE LUNGT! På semestern ska man vila lite också, inte flänga runt som en tok, även om det såklart är kul :) Jag ska planera in mindre grejer nästa sommar (as if hehe).
 
Sen under hösten slutade jag att jobba på VIAB och började vikariera och blev senare elevassistent på Altorpskolan. Jobbar även i Herrljunga simhall då och då. Och nu trivs jag som fisken i vattnet på jobben! Det är också en viktig lärdom: Ett jobb där man trivs är 10000000 gånger viktigare än hur fet plånboken blir efter lön! Jag tjänade betydligt mer på VIAB, men trivs betydligt bättre på Altorp och simhallen.
 
Under hösten och nu sena vintern har jag förutom att jobba varit väldigt poltiskt aktiv. Jag är numera ordförande för SSU Herrljunga och jag är ersättare i utbildningsnämnden i Herrljunga. Så det har blviit mycket poltitik i alla former; utbildningar och kurser, stått på marknader, gått på massvis av möten,  haft diskussionskvällar med SSU och ja, gjort massa grejer! Det som jag är mest stolt över i år är defintivit min insats i SSU Herrljunga! Vi har växt otroligt mýcket och fått mycket uppmärksamhet. Senast igår fick jag hem tidningen Frihet som ges ut i 10 000 exemplar, där jag prydde ett uppslag med bild och intervju! :)
 
I år har jag lärt känna mer personer än jag någonsin gjort innan. Dels i Australien, dels genom jobben jag har haft. Mest mest allt genom SSU! Innan har jag alltid hängt med ett fåtal personer i Herrljunga, men nu känner jag jättemånga, både vuxna och unga och från alla möjliga typer av gäng! Och alla dessa personer jag lärt känna är så fantastiska. Det är också något jag vill ta med mig: Ingen har, kan eller vet allt, men har, kan eller vet något, och på sätt: ju öppnare man är för nya människor, desto rikare blir man!
 
Så för att avsluta: Jag brände många tiotusentals kronor i Australien och tjänar inte jättejättebra i dagsläget, men jag är rikare än jag någonsin har varit. För jag har öppnat upp mig för nya platser, personer, kulturer och tankesätt, och inget inget inget kan göra mig lyckligare.
... Dessutom är jag kär igen ;) ....
 
2014, du var det bästa året hittills!!!! Ser fram emot 2015!
Kommentera inlägget här: